Συγκρούσεις μέσα στην τάξη και πως να τις αποφύγουμε.

από | Δεκ 11, 2019

Πώς να αποφεύγονται οι συγκρούσεις μέσα στην τάξη.

Πολλοί δάσκαλοι απελπίζονται στην προαπάθειά τους να διαχειριστούν το περιβάλλον της τάξης τους. Νιώθουν ματαιωμένοι μια και δεν καταφέρνουν να εκτελέσουν το έργο τους όπως έχουν ονειρευτεί. Χίλια δυο εμπόδια παρεμβάλλονται στην εκπαιδευτική διαδικασία και δυσχεραίνουν τη διδασκαλία.

Θόρυβοι από τη διπλανή αίθουσα ή το το δρόμο, αργοπορημένοι μαθητές. Μαθητές που διακόπτουν συνεχώς, δεν έχουν τα προσωπικά τους αντικείμενα ή τσακώνονται μεταξύ τους. Προφανώς αν ο δάσκαλος τα δεχτεί όλα αυτά παθητικά, το μόνο που θα καταφέρει είναι να εξοντωθεί. Να είναι ένα ράκος στο τέλος της σχολικής μέρας. Για να μη μιλήσουμε για την ψυχική
ματαίωση που βιώνει.

Το να προσποιείται ότι δε συμβαίνει τίποτα και να χαμογελά δε λύνει τα προβλήματα.

Πέρα από τα ψυχοσωματικά προβλήματα που θα βιώσει, οι ίδιοι οι μαθητές θα καταλάβουν από τις συσπάσεις του προσώπου του δασκάλου και τη γλώσσα του σώματος ότι δεν είναι ειλικρινής. Οι μαθητές απεχθάνονται τις προσποιήσεις και αν ο δάσκαλος συνεχίζει να καταπίνει ό,τι τον ενοχλεί, οι μαθητές θα μιλήσουν για έναν ακόμα ενήλικα που υποκρίνεται. Θα μπει κι αυτός στη λίστα των μεγάλων που δε λένε την αλήθεια. Ο δάσκαλος λοιπόν πρέπει να σηκώσει το ανάστημά του και να τολμήσει να πει ευθέως ότι κάτι τον ενοχλεί.

Πώς όμως θα το πει αυτό είναι όλη η τέχνη της διδασκαλίας!

Αν μιλάει συνεχώς σε δεύτερο πρόσωπο. ( πχ σταμάτα πια , κάνετε σαν ανήμερα θηρία σήμερα, είσαι απαράδεκτος κλπ ) όταν απευθύνεται σε κάποιον μαθητή ή σε όλους τους μαθητές, θα κάνει αυτόν τον μαθητή ή και όλους τους μαθητές να πιστέψουν ότι είναι αποτυχημένοι και δεν έχουν την επιδοκιμασία του δασκάλου.

Η καλύτερη μέθοδος είναι να διατυπώσει ο δάσκαλος ένα μήνυμα σε πρώτο ενικό πρόσωπο που να
φανερώνει τι δημιουργεί πρόβλημα στο δάσκαλο. Όταν ο μαθητής δεν υποχρεώνεται να μαντέψει γιατί
ο δάσκαλος του αντιπαρατίθεται , το μήνυμα είναι σίγουρα πιο αποτελεσματικό. Επιπλέον η περιγραφή της μη αποδεκτής συμπεριφοράς δεν πρέπει να περιέχει επίκριση. Οι μαθητές δε θα ακούσουν το μήνυμα του δασκάλου.

Επιπλέον το μήνυμα του δασκάλου πρέπει να περιέχει τις συνέπειες που προκαλεί η συμπεριφορά των μαθητών πάνω του: π.χ εκνευρισμό, κόπωση,απογοήτευση.

Ακολουθεί ένα παράδειγμα καλοδιατυπωμένου μηνύματος που δείχνει ότι η συμπεριφορά των μαθητών έχει επιπτώσεις στο δάσκαλο χωρίς όμως να τους προσβάλει : Όταν γίνεται τόση φασαρία στην τάξη, δεν μπορώ να ακούσω καθόλου τι λέτε ( περιγραφή που δεν περιέχει επίκριση, άρα ο δάσκαλος δε χάνει τους μαθητές και επιπλέον περιέχει μια συγκεκριμένη συνέπεια που προκαλεί η συμπεριφορά των μαθητών στο δάσκαλο ).

Ένας άλλος τρόπος για να μειώσει ο δάσκαλος τις εντάσεις στην τάξη είναι να τροποποιήσει το
περιβάλλον.

Για παράδειγμα, ο Γιάννης μιλάει με τον Πέτρο άρα τους αλλάζει θέση και τους βάζει δίπλα σε πολύ ήσυχα παιδιά. Η Μαρία έχει δυσκολίες συγκέντρωσης και τη βάζει δίπλα στην ώριμη και συγκεντρωμένη Σοφία. Τη βοηθά ταυτόχρονα και της δείχνει που βρίσκεται η τάξη όταν εκείνη χάνεται. Μπορεί ακόμα να μειώσει τα ερεθίσματα που αποσυντονίζουν τους μαθητές περιορίζοντας τη χρήση τους και τη διαθεσιμότητά τους. Οι τοιχοκολλημένοι κανόνες επίσης βοηθούν στη σωστή λειτουργία της τάξης.

Ένας τελευταίος τρόπος για να αποφύγει ο δάσκαλος τις συγκρούσεις είναι να τροποποιήσει και ο ίδιος λίγο τον εαυτό του. Να γίνει λίγο πιο ευέλικτος, λιγότερο άκαμπτος. Λιγότερο σφιγμένος, λιγότερο
τελειομανής, λιγότερο απαιτητικός.

Να θελήσει να γνωρίσει τις αξίες των παιδιών που κάποτε ήταν άλλωστε αξίες του …

Να μελετήσει τις ανάγκες της παιδικής ηλικίας ή την κουλτούρα της εφηβίας μέσα από οποιοδήποτε έντυπο που πέφτει στα χέρια του ή εκπομπή που ακούει. Ένας δάσκαλος που γνωρίζει τις ανάγκες και τα δικαιώματα των παιδιών γίνεται σίγουρα όχι μόνο αποδεκτός, αλλά και αγαπητός.

Τότε όχι μόνο απφεύγονται οι συγκρούσεις στην τάξη, αλλά υπάρχει και ένα ευχάριστο κλίμα που προάγει την πρόοδο της τάξης.

Και ασφαλώς δεν πρέπει να ξεχνάμε πως κανένας μαθητής δε μαθαίνει σε ένα περιβάλλον που δεν είναι ευχάριστο και από ένα δάσκαλο που δεν είναι αγαπητός και αποδεκτός.

 

Βασιλική Μαγγανάρη
Καθηγήτρια Αγγλικών και Ολλανδικών

Αφιερωμένο στη μαθήτριά μου Αντιγόνη, που τον τελευταίο Σεπτέμβρη σε ηλικία μόλις 28 ετών μας
άφησε για πάντα. Η απώλειά της μεγάλη, όχι μόνο για τους γονείς της αλλά και τους δασκάλους . Με
έκανε να συνειδητοποιήσω πολλά. Ανάμεσα στα άλλα πως τα μικροπροβλήματα που προκύπτουν
στην τάξη λύνονται με λίγη καλή θέληση. Ένιωσα ευγνομωσύνη για τους μαθητές που έχω!Και την
Αντιγόνη Σεργουλοπούλου, αυτό το αισιόδοξο και ζωντανό κορίτσι θα τό’ χω πάντα στην καρδιά μου!!!

 

 

7 + 4 =

Τελευταία Νέα

Υβριδική Διδασκαλία vs Διδασκαλία στην Αίθουσα vs Online Διδασκαλία

Υβριδική Διδασκαλία vs Διδασκαλία στην Αίθουσα vs Online Διδασκαλία

Εισαγωγή   Σε αυτό το άρθρο θα προσπαθήσω να σας εξηγήσω όσο πιο αναλυτικά γίνεται τι είναι η Υβριδική Διδασκαλία και πως μπορούν τα παιδιά μας να επωφεληθούν από αυτή έτσι ώστε να μάθουν ξένες γλώσσες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.   Τι είναι η Υβριδική...

Διαβάστε Περισσότερα
Πότε χρησιμοποιούμε το a, an και the?

Πότε χρησιμοποιούμε το a, an και the?

a/ an / the   Χρησιμοποιούμε a / an με αριθμήσιμα ουσιαστικά στον ενικό αριθμό. a pen, a cat, a university, a big elephant, a famous actor, an exercise, an animal, an hour, an open door, an umbrella   Τα χρησιμοποιούμε: 1) πριν από επαγγέλματα.   Lionel...

Διαβάστε Περισσότερα