Παιδιά και εκμάθηση ξένων γλωσσών

από | Απρ 8, 2019

Παιδιά και εκμάθηση ξένων γλωσσών!

Τι πρέπει να ξέρετε για να βοηθήσετε και να ενθαρρύνετε τα παιδιά σας στην εκμάθηση των ξένων γλωσσών;

Πολλοί γονείς είναι απελπισμένοι καθώς το παιδί τους θεωρεί την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας βαρετή.

Πώς μπορεί όμως ένας γονιός να ενθαρρύνει το παιδί του σε αυτή τη μακρά διαδικασία της εκμάθησης ξένων γλωσσών;

Πρώτα από όλα πρέπει ο ίδιος ο γονιός να συνειδητοποιήσει τα εξής για να βοηθήσει το παιδί του:

Η γλώσσα είναι #επικοινωνία!

Δεν είναι λέξεις μενονωμένες, ούτε βαρετοί κανόνες γραμματικής. Είναι παραγωγή και κατανόηση προφορικού και γραπτού λόγου. Αυτό στην πράξη σημαίνει πως για να πούμε ότι κατέχουμε μια #γλώσσα πρέπει να είμαστε σε θέση να καταλάβουμε ένα κείμενο γραμμένο ή να ακούσουμε ένα ομιλητή της εν λόγω γλώσσας και να τον καταλάβουμε.

Σημαίνει επιπλέον και ότι μπορούμε να αντιδράσουμε σε αυτά που μας λέει ο συνομιλητής μας. Να επικοινωνήσουμε μαζί του, αλλά και να γράψουμε ένα κείμενο. ( ένα σημείωμα, ένα γράμμα, ένα e-mail κλπ ).

Πώς θα φτάσει όμως το παιδί μας σε αυτό το σημείο;

Για να επιτευχθεί ο στόχος μας όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά και γρηγορότερα πρέπει η έκθεση του παιδιού στη ζητούμενη γλώσσα να είναι καθημερινή. Να έχει πολλά ερεθίσματα της ζητούμενης γλώσσας.

Ξεκινώντας λοιπόν από τη διδασκαλία στην τάξη, το μάθημα πρέπει να γίνεται τουλάχιστον δύο φορές τη βδομάδα. Η μελέτη για αυτό το μάθημα -τουλάχιστον σε πιο απαιτητικά επίπεδα- πρέπει να γίνεται σχεδόν καθημερινά με συχνές #επαναλήψεις στην ήδη διδαχθείσα ύλη.

Ένα παιδί για παράδειγμα που χρειάζεται 1,5 ώρα για να προετοιμαστεί για το επόμενο μάθημα, μπορεί να χωρίσει αυτήν την ώρα σε δύο μέρες για να είναι πιο αποδοτικό και συγκεντρωμένο.Έτσι πηγάινοντας στο κέντρο ξένων γλωσσών 2 φορές τη βδομάδα, προετοιμάζοντας αυτά τα μαθήματα σε 4 διαφορετικές μέρες και παρακολουθώντας τα μαθήματα ξένης γλώσσας του σχολείου, έχει καλύψει την ανάγκη για καθημερινή επαφή με τη γλώσσα!

Η επαφή με πολλά γραπτά κείμενα είναι ανεκτίμητη για την εκμάθηση ξένων γλωσσών.

Μπορούμε λοιπόν να την εμπλουτίσουμε με εξωσχολικά βιβλία. Το φροντιστήριο Επικοινωνία διαθέτει μια πλούσια βιβλιοθήκη με Readers ανά επίπεδο από την οποία μπορείτε να δανειστείτε λογοτεχνικά βιβλία.

Η λογοτεχνία έχει την ιδιότητα όταν είναι γραμμένη σε απλή μορφή να μας κάνει -επειδή παρασυρόμαστε από τη ροή του λόγου- να ακολουθούμε και να καταλαβαίνουμε ένα κείμενο έστω κι αν έχουμε άγνωστες λέξεις. Αν υποθέσουμε ότι το παιδί σας είναι περισσότερο θετικός τύπος και δεν καλύπτεται από τη λογοτεχνία, υπάρχουν Readers επιστημονικού περιεχομένου από διάφορες εκδόσεις. Π.χ από την Express Publishing  τα Explore our World θα μπορούν να βοηθήσουν.

Ακόμα και για μικρά επίπεδα π.χ Senior A, υπάρχουν μικρά κειμενάκια με ζωάκια και εντυπωσιακό φωτογραφικό υλικό που μπορούν να αναπτύξουν το #λόγο του παιδιού.

Επίσης η ακουστική επαφή με τη γλώσσα είναι σημαντική για την εκμάθηση ξένων γλωσσών.

Ταινίες που μπορεί να παρακολουθεί ο μαθητής στην ξένη γλώσσα. Η τηλεόραση σε ξενόγλωσσα κανάλια όπως το BBC, το DW κτλ σίγουρα θα βοηθήσουν. Όλα αυτά είναι ακούσματα ζωτικής σημασίας για την #ακουστική κατανόηση.

Τα τραγούδια επίσης είναι ένας ευχάριστος τρόπος επαφής με τη γλώσσα. Μας βοηθούν με το ρυθμό και την ομοιοκαταληξία να απομνημονεύουμε λέξεις και εκφράσεις χωρίς να το καταλαβαίνουμε.

Γενικότερα επίσης καλό είναι να μάθουμε το παιδί μας να #ακούει. Να βλέπει και να επωφελείται από τα ακουστικά και οπτικά ερεθίσματα σε ξένες γλώσσες που είναι τόσο πλούσια στις μέρες μας. Π.χ στην πλοήγηση του αυτοκινήτου, στο αεροδρόμιο ,στις  πινακίδες καθώς ταξιδεύουμε, στις ετικέτες σε προιόντα κλπ.

Επιπλέον, ο προφορικός λόγος που είναι στην πράξη και η πιο συνηθισμένη μορφή επικοινωνίας είναι απαραίτητο να αναπτυχθεί στην ξένη γλώσσα.

Πρέπει να εξηγήσουμε στα παιδιά μας ότι δεν είναι καταστροφικό να κάνουμε #λάθη καθώς μιλάμε. Σημαντικό είναι να επικοινωνούμε, να μπορεί ο συνομιλητής μας να καταλάβει αυτό που θέλουμε να του πούμε.

Γι’ αυτό και μέσα στην τάξη και έξω από αυτήν, όπου τους δίνεται η ευκαιρία, πρέπει τα παιδιά να τολμούν να εκφράζονται προφορικά. Ένα μικρό παιδάκι καθώς παίζει για παράδειγμα στην παραλία γιατί να μη μιλήσει και να μην παίξει με τα παιδάκια των τουριστών από άλλες χώρες. Να μην χαρεί αυτήν την επικοινωνία;

Αν γνωρίζετε κι εσείς κάποια #ξένη γλώσσα μιλήστε κι εσείς μαζί του σε κάποια χαλαρή στιγμή. Π.χ στις διακοπές ή κάποια αργία. Θα το βρει πολύ διασκεδαστικό και επειδή σας αγαπά και θα εμπλακείτε κι εσείς σε αυτή τη διαδικασία, με τη μεταβατική ιδιότητα θα αγαπήσει και τη γλώσσα.

Τέλος η παραγωγή γραπτού λόγου που είναι και η πιο εξελιγμένη μορφή επικοινωνίας.

Επιβάλλεται να αναπτυχθεί στην #εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Με άλλα λόγια το παιδί πρέπει να είναι σε θέση να αναπτύσσει τις ιδέες του γραπτώς. Να κάνει περιγραφές, να αφηγείται κάτι που του συνέβη, να γράφει άρθρα κλπ.

Κατά συνέπεια ο μαθητής δεν πρέπει να αποφεύγει τις γραπτές εργασίες.  Το μόνο που πετυχαίνει είναι να επιβραδύνει την εκμάθηση της ξένης γλώσσας. Άλλωστε εκθέτοντας γραπτώς τις σκέψεις του αξιοποιεί όλα όσα μέχρι στιγμής έχει μάθει στην ξένη γλώσσα. Παίρνει την ικανοποίηση ότι όλα όσα γνωρίζει παίρνουν σάρκα και οστά πάνω στο χαρτί του ή στο πληκτρολόγιό του και δεν είναι στείρα γνώση και θεωρία.

Όλα τα παραπάνω είναι απλώς μια απόπειρα  να προβληματίσουμε. Να κάνουμε  τους γονείς πιο συνειδητοποιημένους σε #γλωσσικά θέματα. Η εκμάθηση των ξένων γλωσσών  είναι μια μακρά διαδικασία και ο καθένας την κατακτά με διφορετικό τρόπο. Άλλος εμπειρικά, άλλος μαθαίνοντας με τον παραδοσιακό τρόπο, αλλά όλοι τελικά βρίσκουν το δρόμο τους…

Αφιερωμένο στους γονείς μου που για πολλά χρόνια με ενθάρρυναν και με στήριζαν στην εκμάθηση ξένων γλωσσών!

 

Επικοινωνήστε μαζί μας για περισσότερa εκπαιδευτικά θέματα και ευχαρίστως να σας εξυπηρετήσουμε. Θα μας βρείτε το 210.21.39.438. Παράλληλα για οποιαδήποτε απορία σας μπορείτε να επικοινωνήσετε και γραπτώς μαζί μας στέλνοντας μας ένα email στο info@epikinonia-school.gr

facebook

instagram

 

Βασιλική Μαγγανάρη, καθηγήτρια Αγγλικών και Ολλανδικών

13 + 13 =

Τελευταία Νέα

Πότε χρησιμοποιούμε το a, an και the?

Πότε χρησιμοποιούμε το a, an και the?

a/ an / the   Χρησιμοποιούμε a / an με αριθμήσιμα ουσιαστικά στον ενικό αριθμό. a pen, a cat, a university, a big elephant, a famous actor, an exercise, an animal, an hour, an open door, an umbrella   Τα χρησιμοποιούμε: 1) πριν από επαγγέλματα.   Lionel...

Διαβάστε Περισσότερα
2022 ELT Excellence Awards

2022 ELT Excellence Awards

2022 ELT Excellence Awards     Είναι πραγματικά μεγάλη τιμή για το σχολείο μας, να βρίσκεται για δεύτερη συνεχόμενη στη λίστα των νικητών της ELT Excellence awardsαπό την ELT News στην κατηγορία Gamification in education. .   Πολύ Περήφανοι και ευτυχισμένοι, για...

Διαβάστε Περισσότερα