Άγχος και εκμάθηση ξένης γλώσσας

από | Ιαν 15, 2020

Άγχος και ξένη γλώσσα!

Το άγχος στην εκμάθηση και χρήση της ξένης γλώσσας

Η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας αποτελεί μια συναρπαστική διαδικασία και ενθουσιώδης διαδικασία για όλους. Παράλληλα, τα ερεθίσματα για τη χρήση της εκάστοτε γλώσσας έχουν αυξηθεί στη σύγχρονη εποχή. Αποτέλεσμα ο ομιλητής της ξένης γλώσσας να μπορεί να παράγει λόγο αφενός υποχρεωτικά, σε περιπτώσεις που το απαιτεί η δουλειά του, αφετέρου προαιρετικά, στην περίπτωση ενός ταξιδιού στο εξωτερικό. Με αυτό τον τρόπο, αποκτάται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση για παραγωγή λόγου από ότι παλαιότερα και ταυτόχρονα μεγαλύτερο άγχος σε πολλούς ομιλητές.

 

Σε πολλούς ομιλητές παρατηρείται το φαινόμενο του άγχους κατά την εκμάθηση και τη χρήση μιας ξένης γλώσσας.

Περιγράφεται ως άγχος όταν χρειάζεται να παραχθεί λόγος στη γλώσσα που μαθαίνουμε και εκφράζεται σε πολλούς τομείς. Στην ομιλία, στη γραφή και στην ανάγνωση της ξένης γλώσσας. Οι Horwitz & Young (1991) ήταν από τους πρώτους που μελέτησαν το άγχος στη χρήση μιας ξένης γλώσσας. Διαπίστωσαν ότι αυτό είτε επηρεάζεται από άλλα είδη άγχους του ομιλητή, είτε καθεαυτού  από το άγχος στη χρήση και εκμάθηση της  αντίστοιχης ξένης γλώσσας. Επίσης, αναφέρουν ότι το άγχος αυτό αποτελεί ένα αμάγαλμα συναισθημάτων, πεποιθήσεων και συμπεριφορών του μαθητή-ομιλητή. Αυτό σχετίζεται με τη γενικότερη διαδικασία της εκμάθησης εντός και εκτός τάξεως. Κατά βάση, ο μαθητής δυσκολεύεται να εκφραστεί στη γλώσσα που μαθαίνει, ανεξάρτητα από την ικανότητα και το επίπεδο του λόγου του.

 

Υπάρχουν πολλές μορφές, σύμφωνα με τις οποίες μπορεί οποιοσδήποτε να αντιληφθεί εάν υπάρχει άγχος στη χρήση και στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας. Για παράδειγμα, σε μια τάξη, ένας μαθητής μπορεί να έχει υπερβολικό άγχος σε περιπτώσεις όπου απαιτείται μια πιο σύνθετη χρήση της γλώσσας. Σε ένα τεστ ή διαγώνισμα, σε ασκήσεις παραγωγής προφορικού λόγου και στην ανάγνωση ενός κειμένου. Σε γενικότερα πλαίσια, υπάρχει ένας φόβος για κακή αξιολόγηση ή κριτική από τον καθηγητή ή εξεταστή.

 

Χρειάζεται να εφιστήσουμε την προσοχή μας σε αυτό το φαινόμενο, καθότι συχνά το παραμελούμε ως καθηγητές και γονείς. Παρακάτω παρατίθενται  κάποιοι τρόποι διαχείρισης και αντιμετώπισης του άγχους κατά την εκμάθηση και χρήση μιας ξένης γλώσσας:

Ξεκίνα με κάτι απλό.

Δεν χρειάζεται να μπούμε κατευθείαν στα βαθιά! Μπορούμε να κάνομε μικρά βήματα όταν μαθαίνουμε και χρησιμοποιούμε μια ξένη γλώσσα.

Εξασκήσου στην ομιλία.

Practice makes perfect! Η συνεχόμενη εξάσκηση στην παραγωγή προφορικού λόγου βοηθά στην καταπολέμηση του άγχους για τη χρήση της γλώσσας.

Αποδέξου τα λάθη σου.

Η μάθηση αποτελεί μια δύσκολη και επίπονη διαδικασία! Γι’ αυτό πρέπει να ενστερνιστούμε και να επιζητούμε τα λάθη μας.

Σκέψου θετικά και μην τα παρατάς.

Για κάθε λάθος που κάνουμε στην ομιλία και στη γραφή μας, κάνουμε άλλα τόσα σωστά. Δεν χρειάζεται η απαισιοδοξία και η τελειομανία να επικρατήσει της θετικής νοοτροπίας και δίψας για μάθηση.

 

Εν κατακλείδι, παρά το άγχος, υπάρχει η δυνατότητα να μαθαίνουμε μια ξένη γλώσσα και να τη χρησιμοποιούμε στο δικό μας ρυθμό. Χωρίς να κατακλυζόμαστε από αρνητικά συναισθήματα.

Με σωστή προετοιμασία και την κατάλληλη μεθοδολογία, η εκμάθηση και η χρήση της ξένης γλώσσας θα γίνεται με μεράκι και χαρά.

 

 

Ευγενικός Νικόλαος-Ιωάννης

Καθηγητής Αγγλικών

2 + 6 =

Τελευταία Νέα

Influencers of Epikinonia

Influencers of Epikinonia

Στην Επικοινωνία… δεν μαθαίνουμε απλώς Αγγλικά – τα ζούμε!   Και τώρα ήρθε η στιγμή να το δείξουμε και στον κόσμο μέσα από έναν μοναδικό διαγωνισμό:   Influencers of Epikinonia   Προσκαλούμε όλα τα παιδιά μας να γίνουν οι μικροί μας influencers και να...

Διαβάστε Περισσότερα
First Conditional

First Conditional

Χρησιμοποιούμε First Conditional για να μιλήσουμε για μια ρεαλιστική ή πιθανή κατάσταση στο μέλλον. Είναι κάτι που μπορεί να συμβεί, αν γίνει η προϋπόθεση. Δομή (Structure): If + Present Simple, will + base infinitive 👉 If + ρήμα σε Present Simple, will + ρήμα σε...

Διαβάστε Περισσότερα
Relative Pronouns

Relative Pronouns

Χρησιμοποιούμε relative pronouns (who, which, that, whose, where) για να συνδέσουμε προτάσεις ή να δώσουμε επιπλέον πληροφορίες για κάποιον ή κάτι.     Use:   Who→ refers to people. Example: This is the man who helped me.     Which → refers to...

Διαβάστε Περισσότερα